Saturday, September 8, 2012

~KeTuA ChEf: AYaH tErCiNtA~

assalamualaikum..nape entry kali ni nama ayah ku bersangkut paut?? hurm...sebab hr ni ayah aku jd ketua chef...sebelum tu, nk ceritalah dulu mak andak sekeluarga tido kt umah aku...then pg tadi sarapan mak masak mee hoon singapore dan part aku buat sandwich telur(ayah yg request aku yg laksanakannya..huhu)
bila mak andak sekeluarga balik, dalam pukul 10 lebih ayah ajak bergotong royong kat pondok polis kesayangan dia..ahakz...so tugas aku lap tingkap ngan sliding door...shining tingkap tu aku kerjakan...pastu mop lantai pulak...:)
cerita sekembalinya aku dari pondok polis, ayah tetiba rajin yang amat sangat nk buat nasi minyak n koktel udang..ramuannya ayah yang buat..aku pulak kena buat koktel udang..adeii...
sebab ayah aku ketua chef,so kerjanya mengarah je lah..hahahaha....
ni lah koktel udang yang aku buat..tadaaaaa!!!!






       senang je buat koktel udang ni:
bahan-bahan:
udang (ikutlah nak letak brape)
seulas bwg putih(blender)
2 sudu sos cili
2 sudu mayonis
sedikit perahan lemon/limau nipis
tomato,salad,carrot (sayur2 ikut suka hati korang lah ye nak letak apa..)
cara buat sos:
1.masukkan bwg putih,sos cili,dan mayonis ke dalam mangkuk dan gaul rata..
2.gaul rata dengan segala sayuran dan udang..:)
gambar nasi minyak x dpt lah nak tunjuk sbb masih dlm rice cooker...hehehehe...disebabkan ayah tetibe rajin, kami semua pun follow je lah kehendak ayah ku yang tersayang ni...so lunch lambat la sikit...lagipun perut kenyang makan sarapan pagi td..oklah lain kali bercerita lg..bye2..
p/s:jari luka pastu kena plak jus lemon,pedihnya hanya allah je yang taw..hukhuk..

No comments: