Tuesday, September 11, 2012

bila duit PT masuk, godaan + nafsu bergelora dalam jiwa

assalamualaikum..entry kali ini tentang godaan + nafsu bergelora.. entah kenapa ia muncul dalam fikiran aku untuk aku kongsi dengan korang semua..yup..godaan muncul dalam pelbagai bentuk dan rupa..nak tak nak ia pasti akan hadir untuk menguji para manusia.. hanya manusia yakni kita yang bijak dapat mengatasi segala godaan..selalunya godaan digandingkan dengan cabaran ye tak? bila difikirkan masa-masa yang lalu, yang pergi dan takkan kembali betapa aku selalu tersungkur dek godaan yang pelbagai rupa dan bentuk.. dan semestinya godaan itu datang dari si durjana syaitan dan nafsu yang berada dalam diri kita sendiri..kehidupan sebagai seorang pelajar pastinya tak terlepas dari godaan dan semestinya korang semua rasa.. lagi pulak, duit PT dah masuk dalam akaun..gembira tak terhingga...(mesti happy ma...dapat duit mana ada orang nangis) ^_^


BILA DUIT PT MASUK AKAUN:
1) bila duit PT masuk dah berkira-kira nak shopping kat mana lagak macam orang berkerjaya
2) bila duit PT masuk hari-hari makan sedap (yang ni aku mengaku, mmg suka makan, nak makan, mestilah nk yang sedap, nk makan sedap mestila mahal dari yang biasa2..hehehe)
3) bila duit PT masuk dah mula fikir nak beli handphone(handphone buruk aku tu pun x bertukar-tukar lg, kelmarin ada company bt rumah terbuka, sumer foreign worker pakai nset canggih kalah aku..huhuhu..=_= )

BILA DUIT PT BELI BARANG KEGUNAAN UNTUK BELAJAR:
1)yuran tu semestinya dah ditolak,tu pun ada yang komplen yuran naik..(aku bersyukur yuran uitm masih lagi terendah dr IPT yang lain)
2) beli buku text secondhand..yang ni terserah pada individu..huhu(bagi aku, baik beli baru..mereka2 ini yang jual buku x taw bila dah sem akhir dan berpraktikal, buku2 ni jugak  dihadap balik untuk input project paper)

 rasa sayang duit kan nak beli barang-barang untuk belajar, nak kuar duit bayar duit photostat n print segala assignment, berkira x henggat...

godaan dan nafsu dalam diri perlu bijak ditangani, agar x menyesal dikemudian hari..:)

p/s: panjang pulak hari ini menulis, dah pernah tergoda moga jadi contoh pada yang belum tergoda..ahakz..
enjoy sakan, x sedar diri tu banyak hutang..:)



No comments: